Hlavní menu:
KDO A KAM?
A teď něco málo o posledním členu týmu...
... má na krku asi to největší břemeno. Na všech cestách plných písku, kamení, vody, bahna a děr ze severu na jih, křížem krážem kontinentem nás bude spolehlivě provázet. Bude naším obývákem, kuchyní, jídelnou i ložnicí, tak jsme jej museli kvalitně vybavit a připravit, aby se cítil dobře a neměl na jeho první velké dobrodružství špatné vzpomínky.
Jméno : Nissan Patrol 260
Přezdívka : “Čmelák ”
Datum narození : říjen 1992
Velikost : 2.8l TD/85Kw
Postava : Statná a robustní, ale krátká
Profese : 4x4 jízda
Zájmy : Kopce, kameny, voda, bahno, písek
Na začátku je vždy velkou otázkou…. Jaké auto? Jak velké, jak silné? Co by všechno mělo mít? Benzín nebo naftu? Jak staré? Atd atd. Pro přejezd napříč Afrikou a pro cestovánípo ní je možné použít cokoliv - kolo, motocykl nebo se můžete rozhodnout pro auto typu Unimog či Tatra, záleží na vkusu, pocitech a rozpočtu každého. A co pěšky? Jako klokaní žena, která pěší expedici podniká pro Nadaci proti rakovině. Cesty černého kontinentu křižují osobní auta (Citroen zvaný Kachna), luxusní limuzíny (Rolls Royce), traktory, motorky (endura i silniční) a spousty cyklistů. Není divu, z Káhiry do Kapského města je dnes až na pár set kilometrů špatné cesty v severní Keni krásný asfalt s perfektním dopravním značením. V rozhodování hraje velkou roli účel cesty, proč a za čím do Afriky člověk jede. Prolítnout kontinent jako atrakce se dá s jednoduchým osobním autem. Ovšem k poznání je třeba něco odolnějšího.
My jsme se rozhodli pro terénní auto 4x4. Při výběru jsme trávili spoustu času hledáním toho pravého “Čmeláka”, výběr z modelů vhodných pro expedici se postupně zúžil. Nejznámější a celkem nejvíc rozšířený je Land Rover a Toyota Landcruiser a pak je možný Nissan Patrol. LandRover není spolehlivý, Toyota je finančně náročnější, výběr padl na Nissan Patrol. Jsou to auta silná, statná a dokáží dobře obstát v obtížnějších podmínkách. Někdo možná řekne, že Nissan má běžně problémy s teplotou, ale i to se dá podchytit. Není to sice tolik obvyklá značka pro expedici do Afriky, ale Nissan je i na tomto kontinentu a afričtí mechanici nejsou až tak neschopní. Starší modely nejsou zcela plně řízeny elektronicky a tudíž jsou jednodušší a i levnější na opravy nejen někde na cestě, zvolili jsme rok 1992 verze krátká, která je v terénu flexibilnější. Jen toho prostoru na výbavu v tom krátkém moc není, ale při troše šikovnosti se dá zorganizovat vše a hlavně, co je důležité pro takové cesty, nakonec se sbalí jen to, co je opravdu potřeba ( víc prostoru více zbytečností! Pro cesty v takovém terénu zbytečně svá auta nepřetěžujte, nejen podvozky to nemají rády! )
Našeho Nissana jsme pořídili v Německu, a vzhledem k výši kauce za Carnet jsme ho registrovali v ČR. Po té začala běžná praktika a příprava. Auto uklidit a zkontrolovat od střechy až po podvozek, protože na takový dlouhý a náročný výlet musí být v naprosto perfektní kondici. Nemá smysl něco uspěchat a "odfláknout" a poté po cestě místo užívání a poznávání, trávit čas opravami, sháněním mechaniků a náhradních dílů. Některé součástky a části byli pro jistotu vyměněny za nové, byla vyspravena veškerá koroze, výměna olejů, filtrů, kapalin, hadic, žárovek, kabel, řemenů, brzdových destiček atd. A po obstarání skvělé kondice nastal čas úprav a vybavování, vyztužení, výroba střešního nosiče, upevnění stanu na střechu, výměna obyčejných nárazníků za pevnostní, mříže na zadní okna a jiné (viz.Vybavení a proměna). Kromě příprav a úprav je také potřeba vědět co od auta v různých podmínkách můžeme očekávat, jak se zachovat atd. K tomu jsme vyvezli Čmeláka do terénu na zkušební jízdy, zkoušku odolnosti a funkčnosti vybavení. Doladili jsme co bylo potřeba. T jsme byli již plně připraveni k odjezdu.
Jdeme na to ...
A v odkaze Proměna najdete postupnou proměnu Čmeláka od koupě až po poslední minuty před startem expedice.
V odkaze Vybavení je vybavení náročné a potřebné
Připravujete-li se na nějakou výpravu ať už do Afriky nebo kamkoliv a nevíte si rady s přípravami, neváhejte a kontaktujte nás. Naše zkušenosti rádi předáme dál. Případně zajistíme i potřebné vybavení nebo doklady.